Afleiding en afdwalende gedachten

[Alle citaten komen uit onze lespraktijk] Het is af en toe best lekker om je gedachten te laten afdwalen en een beetje te mijmeren over van alles en nog wat. Maar lang niet altijd! Hoe vaak ben ik al naar de keuken gelopen en onderweg vergeten wat ik daar ging doen? Vaak! De oorzaak? Afdwalende gedachten. En dit is maar een heel klein voorbeeldje.

"Had vandaag mijn boek vergeten en toen moest ik van dat mens naar huis om het te halen. Weet je hoe ver dat is? En hoe koud het was?"

"Juf, ik ben mijn mapje vergeten. Ik had het wel klaargelegd, op de trap, maar toen ben ik het alsnog vergeten."
 

"Vandaag hadden we luistertoets, juf, maar ik kon helemaal niet goed luisteren, want ik zat maar te denken: als ik het niet versta, weet ik straks het antwoord niet."

"Juf, ik sta nu een 4 voor Nederlands. Omdat ik mijn werkstuk had vergeten, heeft ie me een 1 gegeven."

Ons commentaar: bij een luistertoets gaat de aandacht te vaak naar dat wat we niet verstaan; focus helemaal op wat je WEL verstaat. De overige drie voorbeelden gingen over "vergeten". Alleen .... dit vergeten heeft niets te maken met een slecht geheugen, maar alles met aandacht.

Onze hersenen laten zich heel makkelijk afleiden: door wat je ogen zien, je oren horen, je neus ruikt en je huid voelt ....WEG zijn je hersenen! Het geurtje deed je denken aan de appeltaart van je oma, het kleurtje aan je nieuwe dekbed, en ga zo maar door.

Wat kunnen we eraan doen?

Je ziet het in ons commentaar, het sleutelwoord is aandacht. We moeten onze aandacht vasthouden op die momenten waarop dat belangrijk is. Maak een lijstje van de momenten waarop je het meeste last hebt van je afdwalende gedachten. Voorbeeld: het inpakken van je schooltas. Als je vaak dingen vergeet en daar last van hebt, ga je er een aandachtspunt van maken, want aandacht is de truc. Om te beginnen: Neem er de tijd voor. En dan: Welke dag is het? Welke vakken heb ik? Wat moet ik meenemen? Zit mijn huiswerk in mijn tas? Check met je agenda, met een klasgenoot, doe wat nodig is!

Dwalen je gedachten altijd af als je een hoofdstuk geschiedenis of biologie zit te lezen? Ga lezen met een liniaal of afdekkaartje en/of geef jezelf een opdracht voordat je gaat lezen, bijvoorbeeld:  ik ga de belangrijkste informatie zoeken in deze alinea. Of: Wat zegt deze alinea over de titel / het kopje.

En door al je pijnpunten in aandachtspunten te veranderen, kun je veel van deze problemen oplossen: maak lijstjes, geef jezelf instructies, stel jezelf vragen, maak geheugensteuntjes .... Voor de ene mens is het makkelijker dan voor de ander,  maar alle mensen moeten leren hun hersenen bij de "les" te houden, wanneer dat belangrijk is.

Is deze tip ook voor jou nuttig?