STRESS: een spelbreker in onderwijsland

Home >> STRESS: een spelbreker in onderwijsland
okt 4 2015

Een beetje stress is goed, maar we weten waarschijnlijk allemaal dat een teveel aan stress bij toetsen en examens er ook voor kan zorgen dat leerlingen onder de maat presteren of zelfs volledig dichtklappen. Het is zonde van de tijd en inspanning die leerlingen investeren in een bepaald vak of een bepaalde toets. Het is vooral ook frustrerend, zowel voor de leerlingen als voor de ouders.

De faalangsttraining die wij hebben ontwikkeld, is een korte training van gemiddeld tussen de 4 en 5 uur in totaal, waarin wij leerlingen leren om de toetsstress te herkennen,  zichzelf weer snel onder controle te krijgen wanneer deze optreedt, waardoor zij naar behoren kunnen functioneren tijdens de toetsen.

Daarnaast komt het opvallend vaak voor dat leerlingen met faalangst op een bepaald terrein - bijvoorbeeld Rekenen op de basisschool of Engels op de middelbare school - de stof die zij moeten leren voor die vakken niet goed in zich op kunnen nemen wanneer zij eenmaal besloten hebben dat ze "het nu eenmaal toch niet kunnen". Een combinatie van bijles in dat vak + een aantal sessies faalangsttraining maakt in bijna alle gevallen voorgoed een einde aan dit probleem.

Wilt u meer weten? Vraag de folder aan.