Minder stress 6

Home >> Minder stress 6

Piekeren, tobben en malen, deel twee

Het kan gebeuren dat je wakker wordt uit een nachtmerrie. Even later val je weer in slaap en die nare droom gaat gewoon verder. Herken je dit?

Hetzelfde kan gebeuren met piekergedachten. Je zegt tegen jezelf dat je erover op moet houden, maar diezelfde gedachten komen iedere keer hardnekkig weer terug. Als het verontrustende gedachten zijn, is dit behoorlijk vervelend: het leidt af van je bezigheden en het houdt je uit de slaap.

Wat kunnen we eraan doen?

Als wij mensen bang of in paniek zijn, of piekeren, kunnen wij niet tegelijkertijd rustig en diep ademhalen. Andersom is ook waar: op het moment dat je rustig en diep ademhaalt, kun je niet tegelijkertijd ook panieken of piekeren. Dus als je je denkhoofd wilt stoppen, is diep ademhalen een oplossing: adem diep in door je neus en zorg ervoor dat je inademt naar je buik. Houd je adem een tel in en adem rustig uit. En nog een keer. Probeer vier of vijf tellen in te ademen, een tel je adem vast te houden en rustig in vier of vijf tellen uit te ademen. Blijf er ook bij tellen (dan hebben je hersenen geen tijd om na te denken). Als het is gelukt om dit een of twee minuten met volle aandacht te doen, kunnen we proberen de oefening uit te breiden. Je blijft de diepe buikademhaling doen en probeert op de uitademing steeds wat spieren te ontspannen: Adem in naar je voeten en laat op de uitademing de spieren van je voeten los. De volgende ademhaling is voor de kuiten en zo verder naar boven. Ondertussen zorg je dat je aandacht blijft bij het tellen, ademhalen en ontspannen. Dwalen je gedachten toch af? Haal ze terug naar de ademhaling. Als het mij lukt mijn aandacht bij deze oefening te houden, slaap ik altijd al voordat ik al mijn spieren heb ontspannen.

Jij / je kind ook?

Reactie toevoegen