Minder stress 5

Home >> Minder stress 5

Piekeren, tobben en malen

De een zegt: "ik lig maar te malen in bed", de ander noemt het piekeren of tobben en weer een ander maakt zich constant zorgen. Het feit dat we er zoveel verschillende woorden voor hebben, betekent al dat het iets is wat veel mensen bezighoudt. Denk maar aan het weer: als het regent, kunnen we kiezen uit het regent, hoost, giets, plenst of stort, maar wie weet er een ander woord voor het hagelt of het sneeuwt?

Terug naar onze zorgen en ons gepieker en gemaal. Dat is een bron van stress en bezorgt ons soms slapeloze nachten. Ik heb een klein proefje gedaan: liggend op de bank, met mijn ogen dicht, ben ik eerst gaan nadenken over een klapband op de snelweg en over het verlies van controle over het stuur .... Terwijl ik erover na lag te denken wat er allemaal fout kan gaan in zo'n situatie, voelde ik hoe de spieren in mijn nek, schouders en rug zich aanspanden. Ik stopte die fantasie, haalde diep adem en ging mij toen voorstellen hoe ik op een heerlijke zomerdag in een duinpannetje lag en genoot van de perfecte temperatuur en het geruis van de golven. Zonder dat ik er verder iets voor hoefde te doen, ontspanden al mijn spieren zich. Prettige gedachten zorgen voor ontspanning en een diepere ademhaling, nare gedachten veroorzaken spierspanning en een hogere ademhaling.

Wat kunnen we eraan doen?

Het begint met bewustwording. Je kunt eens een dagdeel scherp gaan opletten - en turven - hoe vaak je hoofd wegschiet in zorgenmakerij en gepieker (alle "Als ... dan..." gedachten over toekomst en verleden).

Als je vindt dat dit vaak gebeurt of als je al weet dat je veel last hebt van piekeren/tobben/malen, stel dan een dagelijks piekerkwartiertje in: elke dag op een vast tijdstip mag je hoofd een kwartier zijn gang gaan. De rest van de dag zet je alle negatieve gedachten over toekomst en verleden stop! en zeg je tegen je hoofd hoe laat het wel even mag tobben en malen.

Mensenhoofden zijn wat hardleers, dus blijf de boodschap herhalen, voor minder stress en meer rust in je hoofd.

Ben je blij met deze tip? Laat het ons weten!

Reactie toevoegen